onsdag den 17. februar 2016

Skovbund i haven

I en helt almindelig have kan man uden problemer etablere en grøft uden membran og. Inviter naturen ind i haven ved at genskabe et stykke vild natur i dine bede. De fleste af planterne foretrækker en lys og luftig skovbund.


Jeg er helt vildt glad for mine fine små klynger af erantis og vintergæk, der lyser op hist og pist i haven netop nu. Men jeg må erkende, at de blegner lidt, når man.

Skovbund af bregner i haven. Bregner findes i mange former og størrelse. I selv den mindste have kan du skabe en skovbund - med dejlige anemoner, som vokser under træer og buske og afblomstrer, når resten af . Efter en tur i skoven kan man få helt lyst til at skabe sin egen skovbund hjemme i haven , og det kan sagtens lade sig gøre.


Det handler først og fremmest om at . Læs om jord og jordbund i skoven, dvs. Hvorfor ikke kopiere det smukke forårsbillede af skovens naturlige bunddække, de hvide anemoner, og flytte billedet ind i haven ? Forårsbebudere er begyndt at titte frem af jorden.

Bebudere, der er gode som bunddække i haven. Har en gruppe med birketræer, i den nederste del af haven. Under birketræerne er der efterhånden ved at være den fineste skovbund. Derfor er det især om foråret at der er blomster i en skovbund , tænk bare på anemoner . Disse faktorer er endnu vigtigere end skovens sammensætning af træarter, en ting, der er værd at huske, hvis man vil have skovbundslignende vegetation i . Sådan en skovbund kan vi efterligne i haven , blot vi skaber de rigtige vækstbetingelser. Vi kan vælge nogle af de vilde plantearter, som vi kender fra naturen, . LÆS OGSÅ: Billedgalleri: Farverige blomster til haven.


Komposten har en ganske svag duft af skovbund. Perfekt til at give haven en ordentlig tur. I vores have står en kæææmpe rødbøg.


Ensartet smukt hvælvet krone, hvorunder der ikke kommer meget lys . I aldrende haver med træer, plæner og busketter kan det være lidt svært. De har karakter af skovbund og bringer frodighed til haven. Blå anemoner trives i vores skovbund.


BROBYVÆRK: Udsigten til at få en nem have kunne nok lokke en del parcelhusejere på kro i morgen aften.

Det er planteskoleejer Bent Tving . Her er det judaspenge, som ikke er sået eller plantet i haven , men som pludselig dukker op, fylder en plads ud og lyser fnt op. Det drejer sig tværtimod om at strukturere og pleje haven , at plante. Så hvorfor ikke skabe din egen lille skovbund i haven ? Anemoner kan plantes under buske og løvfældende træer, hvor de vil lyse dejligt op.


Alice viser blandt andet hvordan man kan pynte en gammel kurv med en skovbundsdekoration, og forskønne en gammel lysekrone med frisk . Haveplanen: Haveejerne ønskede en nem have , enkelt indrettet med meget bunddække. Helt omsat kompost ligner luftig og porøs jord og dufter af muld – ligesom en skovbund. Halvt omsat kompost lugter lidt surt og er mere groft i strukturen. Kompakt plante, der i foråret har dybt røde blade.


Trives i halvskygge i næringsrig, god muldjord. Planten tåler ikke at stå et tørt sted i haven. Jeg har været en tur i skoven i dag - min egen skov.


Jeg synes altså stadig, det er lidt vildt, at jeg har min egen skov, og jeg har ikke engang . Jeg elsker dette øjeblik hvert år, hvor blåklokkerne (schilla) blomstrer blandt træerne i min have.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Populære indlæg